Algemene Voorwaarden De Wisselzone en OR Training op maat - oktober 2021
1.1. In deze Algemene Voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven:
Opdrachtnemer: de vennootschap onder firma De Wisselzone, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 80565778; gevestigd aan de Waardsedijk Oost 21, 3417 XJ Montfoort en de gebruiker van deze Algemene Voorwaarden.
Opdrachtgever: de wederpartij van Opdrachtnemer.
Overeenkomst: de dienstverleningsovereenkomst met betrekking tot het verzorgen van opleidingen, advies en coaching ten behoeve van individuele en groepen deelnemers van Opdrachtgever, een en ander in de ruimste zin van het woord, zoals vastgelegd in een door beide partijen overeengekomen document en de documenten die daarin eventueel van toepassing worden verklaard, zoals de offerte. Elektronisch geplaatste orders worden uitdrukkelijk hieronder begrepen.
Diensten: werkzaamheden die Opdrachtnemer in opdracht en/of ten behoeve van Opdrachtgever verricht, zoals onder meer het geven van adviezen, coaching en trainingen.
Training: alle door of vanwege of onder licentie van Opdrachtnemer verzorgde of georganiseerde opleidingsprogramma’s of onderdelen van opleidingsprogramma’s van een of meerdere dagdelen.
Deelnemer: de natuurlijke persoon die aan trainingen, workshops en voorlichtingen van Opdrachtnemer deelneemt. Deelnemer kan zelf de Opdrachtgever zijn maar ook iemand uit de organisatie van Opdrachtgever.
Offerte: een aanbieding van Opdrachtnemer gericht op het sluiten van een Overeenkomst.
Website: de internetsite www.dewisselzone.nl.
Voorwaarden: deze Algemene Voorwaarden van Opdrachtnemer.
1.2. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle werkzaamheden, aanbiedingen, offertes en overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgevers, respectievelijk hun rechtsopvolgers.
1.3. De toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden van de Opdrachtgever, hoe dan ook genaamd, wordt hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen.
1.4. Afwijkingen van deze Voorwaarden zijn slechts bindend indien en voor zover zij tussen partijen schriftelijk zijn overeengekomen.
1.5. Indien één of meerdere bepalingen in deze Voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in deze Voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen dan in overleg treden om nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
1.6. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor deze Voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van al gesloten Overeenkomsten met inachtneming van een termijn van dertig (30) dagen na bekendmaking van de wijziging op de website van Opdrachtnemer, door toesturen via de post of Algemene Voorwaarden De Wisselzone per (elektronische) berichtgeving. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen per direct worden doorgevoerd.
1.7. Indien Opdrachtgever een voor hem negatieve wijziging in deze Voorwaarden conform voorgaand lid niet wil accepteren, dient hij voor de datum waarop de nieuwe Voorwaarden van kracht worden Opdrachtnemer hierover te informeren. Opdrachtnemer kan de wijziging in kwestie dan intrekken waarna deze voor Opdrachtgever niet meer zal gelden. Indien Opdrachtnemer de wijziging niet wenst in te trekken, is Opdrachtgever gerechtigd de Overeenkomst te beëindigen tegen deze datum of op de ontvangstdatum van de opzegging indien deze na de ingangsdatum van de wijziging is.
2.1. Opdrachtnemer zal ten aanzien van het gebruik van de hem in de opdracht verstrekte of ter kennis verkregen informatie die zorgvuldigheid betrachten die redelijkerwijs kan worden gevraagd. Informatie met een vertrouwelijk karakter of waarvan het vertrouwelijke karakter dient te worden begrepen zal alleen gebruikt worden binnen het kader van de opdracht.
2.2. Opdrachtnemer behoudt - tot vijf (5) jaar na beëindiging van de opdracht - documentatie van de door Opdrachtnemer uitgevoerde opdrachten, mede met het oog op eventuele verantwoording achteraf. Opdrachtnemer waakt ervoor dat archiefstukken niet voor andere doeleinden worden gebruikt.
3.1. De voor een opdracht in te zetten medewerkers van Opdrachtnemer zullen door kennis, kunde, ervaring en persoonlijke eigenschappen op doelmatige wijze aan die opdrachten te werken.
3.2. Een Overeenkomst tussen de Opdrachtgever en Opdrachtnemer komt tot stand door of:
* het insturen van een daartoe bestemd aanmeldingsformulier (per post, email of website);
* het retourneren van een door Opdrachtnemer en de Opdrachtgever opdrachtbevestiging door de Opdrachtgever (NB in geval opdrachtgever volstaat met het insturen van een zogenaamde purchaseorder, wordt deze ook als opdrachtaanvaarding beschouwd);
* het verlenen van een mondelinge dan wel schriftelijke opdrachtbevestiging die door Opdrachtnemer éénzijdig schriftelijk wordt bevestigd. Onder schriftelijk wordt mede verstaan bevestigingen via e-mail of ingestuurde formulieren via de website;
* het retourneren van een door Opdrachtgever voor akkoord ondertekende door Opdrachtnemer uitgebrachte offerte;
* het maken van afspraken voor gesprekken met of het vragen van mondelinge of schriftelijke adviezen aan Opdrachtnemer wat door Opdrachtnemer wordt beschouwd als een stilzwijgende bevestiging van de uitgebrachte offerte.
3.3. Opdrachtgever kan wijzigingen aanbrengen in de personen die in eerste instantie belast zijn met de uitvoering van de opdracht. Daarbij zal de opdrachtgever de kwaliteit en continuïteit in acht nemen.
3.4. Door Opdrachtnemer aangeboden open trainingen, seminars, congressen en dergelijke vinden alleen doorgang bij voldoende aanmeldingen. Indien er meer aanmeldingen zijn dan er deelnemers geplaatst kunnen worden, volgt plaatsing in de volgorde van aanmelding.
3.5. Alle aanbiedingen en offertes van Opdrachtnemer zijn niet bindend totdat tussen Partijen terzake van die offerte een Overeenkomst is gesloten.
3.6. Door Opdrachtnemer uitgebrachte offertes hebben een geldigheidsduur van twee (2) maanden, tenzij anders is aangegeven in de offerte.
3.7. Voor alle offertes en aanbiedingen geldt voorts, dat deze zijn gebaseerd op de door Opdrachtgever verstrekte gegevens. Bij gebleken onjuistheid c.q. onvolledigheid daarvan kan Opdrachtgever aan een (geaccepteerde) offerte of aanbieding geen rechten ten opzichte van Opdrachtnemer ontlenen.
3.8.Opdrachtnemer kan niet aan haar offertes of aanbiedingen worden gehouden indien Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
4.1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd tenzij uit de aard der strekking van de verleende opdracht voortvloeit dat deze voor onbepaalde tijd is aangegaan.
4.2. De Overeenkomst kan niet tussentijds worden opgezegd anders dan op grond van de annuleringsregeling van artikel 8.
4.3. Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn te allen tijde bevoegd om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen indien Opdrachtgever of Opdrachtnemer:
* in staat van faillissement geraakt, dan wel daartoe een aanvraag is ingediend;
* surseance van betaling is verleend dan wel daartoe een aanvraag is ingediend;
* de bedrijfsvoering staakt.
4.4. Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden, indien:
* Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt;
* na het sluiten van de Overeenkomst Opdrachtnemer ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen;
* indien Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is;
* indien door de vertraging aan de zijde van Opdrachtgever niet langer van Opdrachtnemer kan worden gevergd dat hij de Overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen.
4.5. Opdrachtnemer heeft tevens de bevoegdheid de afgifte van bescheiden of andere zaken aan Opdrachtgever of derden op te schorten, tot op het moment dat alle opeisbare vorderingen op Opdrachtgever volledig zijn voldaan. Voorts heeft opdrachtnemer het recht om betaling op voorhand te verlangen.4.6. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Opdrachtnemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en Overeenkomst.
4.7. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor de gevolgen van voortijdige beëindiging conform dit artikel.
4.8. Overname, fusie of verzelfstandiging c.q. privatisering van een Opdrachtgever vormt geen reden voor tussentijdse opzegging van de Overeenkomst.
4.9 Opschorting door opdrachtgever en ontbinding van de overeenkomst door opdrachtgever is uitgesloten.
5.1 De Overeenkomst komt tot stand doordat enerzijds Opdrachtnemer op voldoende gedetailleerde wijze de informatie verzamelt die nodig is voor de opdrachtformulering. Anderzijds verstrekt de Opdrachtgever naar beste weten alle essentiële informatie voor de opzet en uitvoering van de opdracht. De Opdrachtgever en Opdrachtnemer vormen zich zodoende een beeld van het vraagstuk, van de omvang van de interventie en de mogelijke resultaten daarvan. Mocht dit uitmonden in een vooronderzoek, dan worden de condities van dit vooronderzoek vooraf met de Opdrachtgever afgesproken.
5.2. In de Overeenkomst over de uitvoeringscondities worden afspraken gemaakt over:
* de wijze van werken;
* de keuze van de door Opdrachtnemer en de Opdrachtgever in te zetten deskundigen en eventueel de aanwijzing van een projectleider;
* het eventueel betrekken of inschakelen van derden bij de opdrachtuitvoering (gebeurt uitsluitend in onderling overleg);
* een indicatie van de tijdsduur van de opdracht en de eventuele fasering. Een overeengekomen termijn dan wel einddatum van de werkzaamheden is niet bedoeld als een fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen;
* de kostenraming;
* de gewenste c.q. noodzakelijke nazorg;
* taakafbakening met betrekking tot de organisatie en logistiek rondom de interventie door Opdrachtnemer.
De hiervoor genoemde opsomming is niet limitatief. Zaken die niet genoemd zijn, maar wel in de lijn liggen van dit onderwerp, worden vanzelfsprekend door de Opdrachtgever en Opdrachtnemer in overleg geregeld.
5.3. Met betrekking tot Overeenkomsten tot onderzoeksopdrachten geldt in afwijking van 5.2. het volgende:
5.4. Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever op de hoogte houden van de voortgang van het werk. Daarbij verschaft Opdrachtnemer desgevraagd inzicht in de methoden die worden toegepast en de informatie waarop de interventie steunt.
6.1. Modules, modellen, technieken en/of instrumenten, waaronder ook software, die zijn gebruikt voor de realisatie van de opdracht, zijn en blijven eigendom van Opdrachtnemer. Openbaarmaking kan daarom alleen gebeuren na verkregen toestemming van de directie van Opdrachtnemer.
6.2. Het auteursrecht op de door Opdrachtnemer uitgegeven brochures, projectmateriaal en trainings- en opleidingsmateriaal berust bij Opdrachtnemer, tenzij een andere auteursrechthebbende op het werk zelf is aangegeven.
6.3 Het auteursrecht op rapporten, adviezen, voorstellen en andere bescheiden die voortkomen uit de werkzaamheden van Opdrachtnemer, berust uitsluitend bij Opdrachtnemer tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Opdrachtnemer houdt tevens het recht de door uitvoering van werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
7.1. Opdrachtnemer zal een honorarium in rekening brengen dat in overeenstemming is met de verrichte diensten en de aanvaarde verantwoordelijkheden. Het honorarium wordt bepaald op grond van de aan de opdracht bestede hoeveelheid arbeid en kosten. Voorafgaand aan de start van een opdracht worden de in rekening te brengen kosten schriftelijk aan de Opdrachtgever ter goedkeuring gemeld.
7.2. Met betrekking tot de tarieven geldt het volgende:
7.3. Opdrachtnemer mag bij Overeenkomsten welke langer dan 6 (zes) maanden lopen - zonder voorafgaande schriftelijke mededeling - per 1 januari van ieder kalenderjaar het in de Overeenkomst overeengekomen tarief verhogen met maximaal het door het CPB verwachte percentage van de prijsindex in het lopende jaar.
7.4. Opdrachtnemer factureert direct na de opdrachtverlening of inschrijving op een open inschrijvingscursus, een maatwerk- of adviesopdracht, dan wel tijdens en/of na uitvoering van de gehele opdracht of een gedeelte ervan.
7.5. Opdrachten op basis van nacalculatie worden maandelijks gefactureerd.
7.6. Opdrachtnemer is gerechtigd een voorschot in rekening te brengen en niet eerder dan na betaling hiervan verdere uitvoering aan de Overeenkomst te geven.
7.7. Betaling dient binnen veertien dagen na factuurdatum plaats te vinden. Bij opdrachtverlening voor een activiteit die binnen veertien dagen plaatsvindt (“lastminute boeking”), dient de betaling te zijn voldaan vóór aanvang van die activiteit.
7.8. Na overschrijding van de betaaltermijn wordt de wettelijke handelsrente in rekening gebracht, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
7.9. Indien de Opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de Opdrachtgever. De hoogte van de buitengerechtelijke kosten wordt bepaald door het Besluit Vergoeding Buitengerechtelijke Incassokosten (Wet Incassokosten).
7.10.Bij niet nakoming van de betalingsverplichtingen conform dit artikel is Opdrachtnemer gerechtigd onmiddellijk zijn werkzaamheden voor de betreffende opdracht(en) op te schorten dan wel te beëindigen.
7.11.Verrekening door opdrachtnemer is uitgesloten.
8.1. Mocht de Opdrachtgever tot voortijdige beëindiging van een opdracht willen overgaan, dan dient dit altijd schriftelijk aan de Opdrachtnemer gemeld te worden. In het schrijven dient aangegeven te worden welke de reden(en) is (zijn) voor voortijdige beëindiging. Als annuleringsdatum geldt de datum gelegen twee dagen na die van het poststempel of e-maildatum.
8.2. Bij voortijdige beëindiging/annulering van een opdracht zijn de onderstaande regels van toepassing voor de verschillende werkvelden van Opdrachtnemer:
* 100% van de kosten bij annulering tussen 0 tot 2 weken voor aanvang van de training;
* 75% van de kosten bij annulering tussen 2 tot 4 weken voor aanvang van de training; wanneer de training echter onmiddellijk opnieuw geboekt wordt: 50% van de kosten;
* 50% van de kosten bij annulering tussen 4 tot 6 weken voor aanvang van de training;
* 0% van de kosten bij annulering langer dan 6 weken voor aanvang van de training.
2.Open trainingen (inclusief open trainingen online):
* 100% van de deelnamekosten bij annulering tussen 0 tot 2 weken voor aanvang van de training;
* 75% van de deelnamekosten bij annulering tussen 2 tot 4 weken voor aanvang van de training; wanneer de training echter onmiddellijk opnieuw geboekt wordt: 50% van de kosten;
* 50% van de deelnamekosten bij annulering tussen 4 tot 6 weken voor aanvang van de training;
* 0% van de kosten bij annulering langer dan 6 weken voor aanvang van de training.
Opdrachtnemer in rekening gebracht:
* 100% van de kosten bij annulering tussen 0 tot 2 weken voor aanvang van de activiteit;
* 75% van de kosten bij annulering tussen 2 tot 4 weken voor aanvang van de activiteit;
* 50% van de kosten bij annulering tussen 4 tot 6 weken voor aanvang van de activiteit;
* 0% van de kosten bij annulering langer dan 6 weken voor aanvang van de activiteit.
9.1. Opdrachtnemer zal haar werkzaamheden naar beste kunnen verrichten en daarbij de zorgvuldigheid in acht nemen die van Opdrachtnemer mag worden verwacht. Indien een fout gemaakt wordt doordat de Opdrachtgever haar onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, is Opdrachtnemer voor de daardoor ontstane schade niet aansprakelijk.
9.2. Hoewel met betrekking tot de inhoud van de door Opdrachtnemer geleverde diensten de uiterste zorg is nagestreefd, kan voor de afwezigheid van fouten of onvolledigheden daarin, of in de doorgifte daarvan, niet worden ingestaan, en kan opdrachtnemer niet aansprakelijk worden gesteld.
9.3. De resultaten van toepassing en gebruik van de door Opdrachtnemer verrichte studies en verstrekte adviezen zijn afhankelijk van velerlei factoren, die buiten Opdrachtnemer haar invloed vallen. Hoewel de Overeenkomst door Opdrachtnemer naar beste inzicht en vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap wordt uitgevoerd, kan Opdrachtnemer daarom geen garanties afgeven met betrekking tot de resultaten van de door haar verrichte studies en verstrekte adviezen, en kan opdrachtnemer niet aansprakelijk worden gesteld.
9.4. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is beperkt tot de vergoeding welke Opdrachtnemer voor zijn Diensten in het kader van de Overeenkomst heeft ontvangen of zou factureren (exclusief BTW). Voor Overeenkomsten die een langere doorlooptijd hebben dan zes (6) maanden, geldt dat de aansprakelijkheid verder beperkt is tot maximaal 25% van de vergoeding over de laatste zes (6) maanden, en tot een maximumbedrag van € 2.500,-.
9.5. Bovendien is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer in totaliteit beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval onder de afgesloten bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico.
9.6. Voornoemde limiteringen van aansprakelijkheid zijn niet van toepassing indien er sprake is van grove schuld of opzet door Opdrachtnemer of zijn leidinggevenden.
9.7. Voor zover sport- en daarmee te vergelijken activiteiten deel uitmaken van de met Opdrachtnemer gesloten Overeenkomst, dienen deelnemers aan dergelijke activiteiten zelf te beoordelen of zij fysiek en wat conditie betreft in staat zijn verantwoord deel te nemen aan dergelijke activiteiten. Opdrachtnemer sluit iedere aansprakelijkheid voor schade als gevolg van deelname aan dergelijke activiteiten, zowel jegens Opdrachtgever als jegens de deelnemer, nadrukkelijk uit.
9.8. Opdrachtnemer is indien er sprake is van aansprakelijkheid, uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schuld wordt uitsluitend verstaan:
* redelijke kosten die Opdrachtgever gemaakt heeft om de prestatie van Opdrachtnemer aan de Overeenkomst te laten beantwoorden;
* redelijke kosten die Opdrachtgever gemaakt heeft ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de directe schade;
* redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade. Voor andere directe, indirecte en/of gevolgschade (inclusief maar niet beperkt tot gederfde winst, bedrijfsstagnatiekosten, verlies van relaties, schade o.a. voortvloeiend uit enige vertraging, verlies van gegevens, goodwill, overschrijding van een leveringstermijn en/of geconstateerde gebreken) dan door Opdrachtgever geleden directe vermogensschade, is Opdrachtnemer niet aansprakelijk.
9.9.Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken die derden ten opzichte van Opdrachtnemer pretenderen en uitoefenen ter vergoeding van geleden schade, gemaakte kosten, gederfde winst en andere uitgaven die op enigerlei wijze verband houden met en/of voortvloeien uit de uitvoering door Opdrachtnemer van de opdracht.
9.10.Alle vorderingen en verweren ten opzichte van Opdrachtnemer vervallen binnen één (1) jaar na datum van eerste klacht.
10.1.Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor zich uit een opdracht terug te trekken, indien, op grond van overmacht de opdrachtuitvoering op enige wijze geheel of gedeeltelijk wordt belemmerd. In dergelijke omstandigheden is Opdrachtnemer niet schadeplichtig. Onder overmacht in deze algemene voorwaarden wordt verstaan: alle omstandigheden die de uitvoering van de opdracht verhinderen, waaronder stakingen, gebrek aan mensen, materiaal en andere zaken en diensten, vertraging bij derden, weersomstandigheden, ziekte, overheidsmaatregelen en verkeer/vervoer.
10.2. De Overeenkomst kan in geval van artikel 10 lid 1 worden ontbonden door opdrachtnemer, ook met terugwerkende kracht.
10.3.Opdrachtnemer kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee (2) maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
10.4.Voor zover Opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de Overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Opdrachtnemer gerechtigd om het al nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte apart te factureren. De Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke Overeenkomst.
11.1.Geen van betrokken partijen zal gedurende de looptijd van de overeenkomst evenals één jaar na het einde daarvan slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij, medewerkers van de andere partij die betrokken zijn of zijn geweest bij de uitvoering van de Overeenkomst, in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken.
11.2.Aan de in het vorige lid bedoelde toestemming kunnen voorwaarden zijn verbonden.
12.1.Opdrachtnemer kan de uitvoering van opdrachten laten evalueren door externe instanties. Daarnaast worden eigen evaluaties uitgevoerd. Opdrachtgevers zijn gehouden hieraan zoveel mogelijk mee te werken.
13.1.Opdrachtnemer hecht eraan tevreden Opdrachtgevers te houden. Indien door de Opdrachtgever bij de opdrachtuitvoering tekortkomingen worden geconstateerd, wordt de Opdrachtgever verzocht de klacht, van argumenten voorzien, binnen 14 (veertien) dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 30 (dertig) dagen na levering van de betreffende dienst, schriftelijk bij de directie van Opdrachtnemer in te dienen.
13.2.De directie van Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat zo spoedig mogelijk na ontvangst van de klacht contact wordt gezocht met de Opdrachtgever, om aldus te zorgen voor een adequate afhandeling.
14.1.Op alle Overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. De eventuele toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
14.2.Alle geschillen verband houdende met of voortvloeiende uit de uitleg en/of nakoming van de Overeenkomst van opdracht worden, met uitzondering van de geschillen die tot uitsluitende bevoegdheid van de kantonrechter kunnen door opdrachtnemer worden voorgelegd aan de Rechtbank te Utrecht (naast de op grond van de wet bevoegde rechtbank).
15.1.Door het aangaan van een Overeenkomst met Opdrachtnemer, wordt aan Opdrachtnemer toestemming verleend voor automatische bewerking van de uit de Overeenkomst verkregen persoonsgegevens.
15.2.Deze persoonsgegevens zal Opdrachtnemer uitsluitend gebruiken voor onze dienstverlening. Het beheer van de verkregen persoonsgegevens gebeurt op de wijze die de wet voorschrijft.